محل تبلیغات شما

قصيده : ( سيف فرغانی قرن هفتم و هشتم هجری) سیف ّ الدین محمد فرغانی، در سدۀ هفتم هجری، هنگامی که شهرهای بزرگ و آباد ایران، در آتش بیداد مغولان میسوخت، این شعر را سرود . سیف در این سروده، از رفتار ظالمانۀ فرمانروایان و تاخت وتاز سپاه مغول، با بیان کوبندهای انتقاد میکند.

محتوا : 1- نقد طبقه ی مرفه و حاکم عصر شاعر (و شاید مغولان غارتگر هم) 2- نا پايداری ايام خوش آنان

   1)هم مرگ بر جهان شما  نيز بگذرد                هم رونق زمان شما نيز بگذرد .

جهان : مجاز از " وجود و زندگی " -مرجع: " شما " طبقه ی حاکم و مرفه جامعه - رونق : فروغ ، زيبايي ، درخشش ، شکوه / زمان : زمانه ، دوران _واژه های " شما نيز بگذرد " آ رايه ی تکرار  ( ردیف)

معنی : در نهايت ، مرگ نيز به سراغ شما خواهد آمد و رونق و شکوه دوران شما نيز روزي به پايان خواهد رسيد. _  مفهوم : تاکيد بر " گذرا بودن روزگار انسان های مرفه و بی درد جامعه "

    2) وين بوم محنت از پی آن تا کند خراب                 بر دولت آشیان شما نيز بگذرد

بوم : جغد _ بوم : نماد " نحسی ، نا مبارکی ، شومی " _ محنت : غم و سختی و رنج _ بوم محنت : اضافه ی تشبيهي ( محنت : مشبه / بوم : مشبه به ) _ از پی آن : برای آن ، به خاطر آن _ دولت : خوش بختی ، اقبال

بوم محنت بر آشيان کسی گذشتن : کنايه از " نابودی قدرت و اعتبار " " از بين بردن خوشبختي _ ترکيب اضافی مقلوب " آشيانه ی خوشبختي   _ دولت آشیان : نوعی تشبيه (" مشبه: دولت ( اقبال ) / مشبه به : آشيان )

 معني:محنت و سختی ، جغد شوم ويرانگری است که به ما بسنده نمي کند شما را نيز خانه خراب خواهد کرد

   3)آب اجل که هست گلوگير خاص و عام           برحلق و بر دهان شما نيز بگذرد

اجل : مرگ (اهميت املايي دارد ) _ آب اجل:  اضافه ی تشبيهي ( اجل : مشبه/ آب مشبه به ) _گلوگير : کنايه از " نابود کننده ، خفه کننده، کشنده ، آزار دهنده " صفت فاعلي مرکب مرخّم _ خاص و عام : آرايه ی تضاد ، مجاز از " همه ی مردم ، همه ی جانداران " _ گلو ، حلق ، دهان : تناسب _ آب اجل بر حلق کسي گذشتن : کنايه از" مرگ و نابوي" _ بيت تلميح دارد به آيه ی " کلّ نفس ذائقه الموت " هر نفسی طعم مرگ را ميچشد _  بيت دارای تمثيل است.

معني : مرگ که نابودکننده خاص و عام است روزی شما را نيز نابود خواهد کرد. _مفهوم : مرگ فراگير است برای همه ی موجودات

   4)چون داد عاقلان به جهان در، بقا نکرد                بيداد ظالمان شما نيز بگذرد

داد : عدل و انصاف _ به جهان در: دو حرف اضافه برای يک متمم _ بقا نکرد:  باقي نماند / بيداد : ظلم و ستم

 تضاد :  (داد و بيداد    ـ      عادلان و ظالمان) -  واج آرايي ، تکرار مصوّت "ا" و صامت هاي " د"   و "ن "

معني:  وقتی که عدل و انصاف  انسان هاي عادل در جهان باقي نمی ماند ظلم و ستم ظالمان نيزيقيناً از بين رفتنی است.  _مفهوم : عدل و ظلم ( در اين جهان ) هر دو زوال پذير است _ ارتباط معنايي دارد با:

1- ما بارگه داديم اين رفت ستم با ما               بر قصر ستم کاران تا خود چه رسد خذلان       (خاقانی )

2- نماند همی نيک و بد پايدار

  5)در مملکت چو غرّش شيران گذشت و رفت             اين عوعو سگان شما نيز بگذرد

مملکت : مي تواند مجاز از " دنيا " باشد/غرّش : بانگ ، فرياد ، خروش _شيران : استعاره ی مصرحه از " شجاعان و قدرتمندان" _عوعو: وق وق، " نام آوا" که بيانگر صدای سگ است. استعاره از : قدرت های ظاهری "

_سگان :استعاره ی مصرّحه از " افراد پست فرو مايه و ظالم " _غرش و عو عو /سگان و شيران: در مفهوم تضاد به کار رفته است / کذشت و بگذرد : اشتقاق

معنی: وقتي که بانگ و خروش انسان های شجاع گذشت و رفت  اين صدای گوش خراش شما انسان های پست نيز يقينا رفتنی است. _  مفهوم : زوال پذيری شکوه و قدرت ظاهری انسان هاي پست و فرو مايه

ارتباط معنايي دارد با بيت قبل.

   6)بادی که در زمانه بسي شمع ها بکشت           هم بر چراغدان شما نيز بگذرد

باد : استعاره ی مصرّحه از " مرگ "/ شمع : استعاره ی مصرّحه از " وجود انسان ها " _چراغدان : استعاره ی مصرحه از " زندگی و قدرت ( طبقه مرفه و حاکم )" _ شمع و چراغدان : تناسب _ باد : تشخيص ( به خاطر " کشتن " )/ باد بر شمع و چراغدان وزيدن : کنايه از " مرگ و نابودي"

معنی : مرگ هم چو بادی است که شمع وجود انسان ها را خاموشی می کند اين باد اجل شما را نيز نابود خواهد کرد _ مانند بيت چهارم تلميح دارد به ايه ی " کل نفس ذائقه الموت " _ ارتباط معنايی دارد با :

آب اجل که هست گلوگير خاص و عام                         بر حلق و بر دهان شما نيز بگذرد

   7)زين کاروان سراي بسي کاروان گذشت              ناچار کاروان شما نيز بگذرد

کاروان سرا : استعاره ی مصرحه از " دنيا " / کاروان سرا و کاروان : تناسب و تکرار _ کاروان       مصراع اول ) استعاره ی مصرحه از " مردم انسان ها " _  مصراع دوم ) استعاره ی مصرحه از " عمر زندگي حکومت و قدرت "

_واج آرايی : تکرار مصوت بلند " ا "

معنی : انسان های زيادی به کاروان سرای دنيا آمده اند و رفته اند شما نيز ناگزير از اين دنيا خواهيد رفت

مفهوم : انسان ها همگی فانی هستند

    8) ای مفتخر به طالع مسعود خويشتن                تاثير اختران شما نيز بگذرد

مفتخر : افتخار کننده مغرور بالنده / طالع : بخت اقبال شانس / مسعود : فرخنده نيکو با سعادت سعادتمند

اختران: ستارگان / تاثير اختران شما نيز بگذرد: کنايه از اين که بخت نيک شما نيز به پايان خواهد رسيد

طالع و اختران : تناسب _ واج آرايي : تکرار مصوت" - " و صامت " ت "              ( در واج آرايي" واج های هم صدا يکی محسوب مي شوند ) ت= ط) _ اشاره و تلميح دارد به اعتقاد قدما که ستارگان را در تعيين سرنوشت انسان ها دخيل می دانستند

معني: ای کسي که به بخت نيک خود افتخار ميکنی اين بخت و اقبال فرخنده ی شما نيز به  پايان خواهد رسيد

     9) بر تير جورتان ز تحمل سپر کنيم         تا سختي کمان شما نيز بگذرد

جور : ظلم و ستم _ تير جور : اضافه ی تشبيهي (جور : مشبه / تير : مشبه به ) _ زتحمل سپر کنيم : تشبيه ( تحمل :مشبه/ سپر : مشبه به _ کمان : مجاز از " قدرت ،سلطه ، زور و ستم "_ سختی کمان : قدرت و سلطه فراوان _ تير و سپر و کمان: تناسب

معني : با سپر صبر و تحمل در برابر ستم و ظلم تير مانند شما ( حاکمان ) استقامت ميکنيم تا اينکه دوره ی سلطه و قدرت شما نيز به پايان برسد.

     10)    ای تو رمه سپرده به چوپان گرگ طبع              اين گرگي شبان شما نيز بگذرد

تو:  منظور انسان های پستي که حاکمان ستمگر را روی کار آورده اند _ رمه : گله استعاره ی مصرحه از " مردم "   " توده مردم " _ چوپان : استعاره ی مصرّحه از " عاملان ظالم حکومت " _ گرگ طبع : گرگ صفت ، درنده خو

چوپان گرگ طبع : نوعي تشبيه دارد ( مشبه :طبع چوپان / مشبه به : طبع گرگ / وجه شبه : درندگی و از بين بردن مردم ) _ گرگی (ی مصدری : گرگ بودن ): استعاره ی مصرحه از" ظلم و ستم  "    " رفتار ظالمانه " _ شبان : چوپان ، استعاره ی مصرّحه از " حاکمان ظالم " _ گرگ و رمه و چوپان و شبان : تناسب ( مراعات  نظير ) _ رمه و گرگ: تضاد ( طباق ) / چوپان گرگ طبع : نوعي پارادوکس (تناقض )

معني : ای کساني که مردم را به دست  حاکمان ستمگر  گرگ صفت سپرده ايد( آگاه باشيد ) که اين ستمگری شما نيز روزی به پايان خواهد رسيد.

 

بیدادظالمان درس چهارم فارسی دهم

شرح و تحلیل درس سوم فارسی دهم : پاسداری از حقیقت

از آموختن ننگ مدار،فارسی دهم درس دوم

ی ,نيز ,، ,استعاره ,مشبه ,انسان ,شما نيز ,استعاره ی ,مصرحه از ,ی مصرحه ,مشبه به

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

فروش کاغذ a4 درچالوس نوشهر کلاردشت دل نوشته های من رونق تولید محتبس