| ||||
ردیف | سؤالات | نمره | ||
الف | قلمروزبانی: واژگان مشخص شده را معنا کنید. دست معلم از وقب حیوان روان شد. ( ) فروغ رویت اندازی سوی خاک عجایب نقشها سازی سوی خاک( ) راست به مانند یکی زله داده تنش بر تن ساحل یله ( ) معلم که از مخمصه رسته بود.( ) وسعتی نداشت که حال مرا مرمّتی کند. ( ) زیرا در میان دوضد جمع بود : هم فرقت بود ، هم وصلت( ) | 5/1 | ||
ب | نادرستی های املایی زیر را مشخص کرده و درست آن را بنویسید. در مقابله لعیمی ، کریمی کرد - وین بوم مهنت از پی آن تا کند خراب بر دولت آشیان شما نیز بگذرد - چنان که در کرامت و فراخ به پارس رسیدیم.-خواست کزان ورته قدم درکشد . -و صودای آنش بگرفت. بلکه از حسن صیرت او گفت؛ زیرا که نیکو خو، بهتر هزار بار از نیکو رو. | 5/1 | ||
پ | جاهای خالی عبارت ها بنویسید. هم خانواده واژه " مشوش"، است. مترادف واژه " کید" ، است . متضاد واژه "نهایت" واژه است . معادل معنایی کلمه دولت، است | 1 | ||
ت | در عبارت زیر ساخت واژگان مشخص شده را بنویسید. دمی آب خوردن پس از بدسگال به از عمر هفتاد و هشتاد سال در عبارت های زیر چه نوع حذفی وجود داردمشخص نمایید؟ الف) همنشین نیک بهتر از تنهایی است و تنهایی بهتر از همنشین بد. ب)آرزو گفت:از نمایشگاه کتاب چه خبر؟» | 75/1 | ||
ث | 1-نقش واژگان مشخص شده زیر را بنویسید . مرا حدیثی از اسب پردازی معلم در یاد است 2-تفاوت معنایی که» را در دو جمله زیر بیان کنید: الف(گفتم اکنون ما را که در حمام گذارد؟ ب( خواستم به گرمابه روم تا گرم شوم که هوا سرد بود و جامه نبود | 75/
5/ | ||
د | قلمرو ادبی: با توجه به بیت هاو جمله های زیر به موارد خواسته شده پاسخ دهید. جمله اول : در بهشت از هزارگونه نعمت است و در قرآن از هزارگونه پند و حکمت است. بیت دوم :آب اجل که هست گلوگیر خاص و عام برحلق و بر دهان شما نیز بگذرد بیت سوم: بر تیر جورتان زتحمل سپر کنیم تا سختی کمان شما نیز بگذرد بیت چهارم: بادی که د ر زمانه بسی شمع ها بکشت هم بر چراغدان شما نیز بگذرد بیت پنجم : ولیک چنان خیره و خاموش ماند کز همه شیرین سخنی گوش ماند | 3 | ||
درجمله اول یک نوع سجع بیابید و نوع آن را تعیین کنید در بیت دوم ، مراعات النظیر دربین کدام واژه ها دیده می شود؟ در بیت دوم ، یک نوع تشبیه بیابید . دربیت سوم ، یک نوع کنایه بیابید. دربیت چهارم ، دونوع استعاره بیابید. دربیت پنجم ،یک نوع حس آمیزی بیابید. | ||||
ر | حفظ شعر قسمتهای خالی را پرکنید الف) گه نعره زدی بلبل گه جامه دریدی گل ب) به پیام آشنایی بنــــوازد آشنا را | 2 | ||
ز | قلمرو فکری: بیت ها و جمله های داده شده را به نثر روان امروزی تبدیل کنید. الف)خلف صدق نیاکان هنرور خود بود.5/ ب) اسب از پهلو، اسبی خود را به کمال نشان میداد.5/ پ)مکاری از ما سی دینار مغربی می خواست5/. ت)خرگوش را چابک می بست.5/ چ)از روی نیکوش حبس و چاه آمد و از خوی نیکوش ، تخت و گاه آمد. 1 ج)بدان کوش تا به هر محالی از حال و نهاد خود بنگردی که بزرگان به هرحق و باطلی از جای نشوند.1 د) ما را دمکی زیادت تر در گرمابه گذارد که شوخ از خود باز کنیم .1 ذ)به چه دلیل نویسنده معتقد است که: 5/مَثل قرآن،مثل آب روان است.» ر)مفهوم عبارت» گندم نمای جوفروش مباش. را بنویسید.5/ ز)در عبارت تا عالمیان بدانند که هرگز کید کایدان با خواست خداوند غیب دان برابر نیاید! »نویسنده به کدام آیه اشاره کرده است؟1 س)در بیت (دربن این پرده ی نیلوفری کیست کند با چو منی همسری) منظور از همسری چیست؟25/ | 25/7 | ||
س | در بیت زیر، مقصود شاعر از»رمه، »چوپان گرگ ِ طبع و »گرگی شبان چیست؟ ای تو رمه سپرده به چوپان ِ این گرگی شبان شما نیز بگذرد | 75/ | ||
| موفق و سربلند باسید: | 20 | ||
بیدادظالمان درس چهارم فارسی دهم
، ,بیت ,نوع ,بیابید ,واژه ,نیز ,شما نیز ,را بنویسید ,نیز بگذرد ,شده را ,یک نوع
درباره این سایت